Smokey goodness: het ultieme BBQ boek door Jord Althuizen: een review

Smokey goodness het ultieme BBQ boekHet ultieme BBQ boek van barbecue wereldkampioen Jord Althuizen, Smokey Goodness, is in 2016 uitgeroepen tot het kookboek van het jaar. In de categorie beste fotografie en vormgeving (Remko Kraaijeveld en Erik Rikkelman) won het boek ook. Wat de jury over dit boek zei: ‘In dit boek is het thema BBQ op alle vlakken, van voor tot achter, doorgevoerd. Je kunt de BBQ bijna ruiken.’ Een heel vet boek met super stoere recepten en een persoonlijk verhaal. Jord Althuizen heeft zich werkelijk in de Amerikaanse barbecue cultuur verdiept en die van alle kanten belicht.

Het beste uit je BBQ haal je ongetwijfeld met dit BBQ-kookboek. Leer alles over een goede voorbereiding en temperatuurbeheersing. Met inspirerende recepten en gouden tips. Van pulled pork tot warm gerookte citroen-peperzalm en van whole hog tot kip op een blikje. Raak verslingerd aan vuur, rook en grill. Want echte mannen koken met vuur!

Het begin

Het boek Smokey Goodness beschrijft allereerst het verhaal over de zoektocht dwars door de Amerikaanse staten naar de beste recepten en barbecue gerechten. Alle in dit boek gebruikte basistechnieken en begrippen worden heel goed uitgelegd. Zo wordt er veel uitleg over de verschillende BBQ-technieken gegegeven.

De Beste BBQ'sEn verder

Het boek laat verder zien dat barbecuen met een lekker resultaat helemaal niet moeilijk is, als je er maar de tijd voor neemt. Barbecuen wordt zo niet alleen een stuk vlees bereiden, maar een heuse belevenis. Vaktaal wordt goed uitgelegd, evenals welke gereedschappen er nodig zijn.

Ook komt de warenkennis uitgebreid aan bod. Wat zijn de verschillende soorten vlees, van welk deel van het dier zijn ze afkomstig, wat zijn de eigenschappen van het vlees tijdens de bereiding etcetera.

De recepten

Er staan overheerlijke gerechten in dit boek. De recepten zijn erg origineel en diegene die we al uitprobeerden waren allemaal zeer lekker! De recepten die tot nog toe zijn gemaakt waren verbluffend smakelijk. Veel keuze uit recepten en variaties aan smaken. De recepten zijn duidelijk en goed te volgen en verrukkelijk om te eten! De basis en begrippen worden heel goed uitgelegd.

Voor de recepten geldt hetzelfde. In dit mooie boek staan goede recepten voor heerlijke rubs en vleesbereidingen en suggesties voor sausen en kruidenmengsels. In het boek wordt veel naar andere gerechten, zoals rubs en marinades verwezen. Extra leesvoer dus.

BBQ basics

Er is veel variatie in bewerkelijke, maar ook eenvoudige BBQ- en rookovengerechten. Heerlijke resultaten en no nonsens taalgebruik. Erg leuk van beginners tot volleerde grillmasters. Als extra wordt er bij elk gerecht aangegeven welk bieren of wijnen er goed bij passen. Vanwege het grote gehalte aan vlees in woord en beeld is dit boek is minder geschikt voor vegetariërs of dierenactivisten. Je moet een lekker stuk vlees wel echt weten te waarderen.

De foto´s

De foto´s laten je letterlijk watertanden, zo mooi zijn ze. Zelfs de twee honden van een lezer hebben hun tanden er letterlijk ingezet, zo smakelijk wordt het allemaal in beeld gebracht. Bij het zien van al die prachtige platen moet je je best doe om geen honger te krijgen. Hetgeen met BBQ-en te maken heeft, is op bijzonder krachtige wijze en stoer in beeld gebracht. De foto´s bieden echt meerwaarde en geven het boek sfeer. Voor wie niet van puur en rauw houdt, kan dit boek beter dichtlaten.

texas beef ribs